De Jeugd van Tegenwoordig: “Het is inmiddels alweer vijf jaar sinds het laatste album van de Jeugd. En wat een gezeik en gedoe is er (geweest), grote grutjes. Maar er is ook leuk nieuws. De Jeugd is terug. Nog altijd even geil; niet eens per se op een seksuele manier. Nieuwe inzichten. Oud zeer op nieuwe plekken. Moderne Manieren en Irritatie Technieken. Ze staan te popelen. We gaan het ontzettend meemaken met zijn allen. Goed- dan wel kwaadschiks.” Genummerde editie van 500 stuks.
CONCERTO EXCLUSIVES
SPECIALE UITGAVES EXCLUSIEF BIJ ONS VERKRIJGBAAR
Met prachtige concertzalen, een gigantisch festival en bruisende conservatoria, is er elk jaar voor jazzliefhebbers en -critici genoeg te beleven in ons kikkerlandje. Hoewel de hedendaagse Nederlandse jazzscene met een aantal avontuurlijke artiesten gevoelsmatig ook in de lift zit, moeten we toch vaak een antwoord verschuldigd blijven op de vraag naar artiesten uit de hoogtijdagen van Blue Note, cool jazz en bebop.
Tuurlijk waren daar Hans Dulfer, Han Bennink en Misha Mengelberg, maar toch gaan de Nederlandse jazzverhalen voornamelijk over Chet Bakers onfortuinlijke dood en Eric Dolphy’s “last date”. Wat was er dan daarvoor, ten tijden van naoorlogse bevrijdingsvreugde en een globale drang naar vooruitgang? Een tijd van tegendraadse jongeren lijnrecht tegenover het conservatieve culturele establishment. Sdban’s verzamelaar “Hip Holland Hip” geeft antwoord op die vraag… Holland never sounded this hip before! Genummerde oplage van 300 stuks.
Het is ploeteren om zo losjes als Elephant voor de dag te komen. Na de gelauwerde doorbraakplaat ‘Big Thing’ (2022) gaat de Rotterdamse indieband op de opvolger ‘Shooting for the Moon’ het eigen cynisme te lijf met onweerstaanbare gitaarmelodieën, standvastige nonchalance en teksten die het routineuze net wat romantischer doen lijken. De zomerzon schijnt de vier vol op de neus en omarmen zullen ze het, want voor hen niets zo radicaal als rust en optimisme. Genummerde editie van 400 stuks
Het houdt maar niet op: weer heeft ons land er een zangeres bij van formaat. Nadat zangeressen jarenlang qua aantal de mannen voor moesten laten gaan, lijkt er nu een inhaalslag te komen. Fleur, S10, Meau, Merol, Froukje, Maan en Caroline van der Leeuw, om er slechts enige aan te halen, hebben nu een evenknie gevonden in Bente!
Bente Fokkens (2000) heeft echter al een behoorlijke staat van dienst. Als basisschoolleerling debuteerde ze bij The Voice Kids, om in 2012 te gaan acteren in Loenatik Te Gek, en vervolgens in Misfit en De 12 Van Schouwendam. De springplank naar muzikaal succes was ongetwijfeld het duet met Maan, Nee Is Nee, waarin de verbale uitingen van straatintimidatie aangehaald werden. Nu is daar op het vermaarde Top Notch-label haar eerste lp, ‘Als Ik Met De Wind Kon Dansen’, een album in haar moedertaal. Concerto exclusive op wit vinyl. Genummerde oplage van 300 stuks.
“In de laatste maand van 2022 moet de conclusie zijn dat dit het jaar van Den Haag was. Son Mieux, Goldband en natuurlijk Prins S. en de Geit. Je kunt je afvragen wat er in het Haagse water zit, maar luister naar Rood Staan Hard Gaan en je weet dat” . . . (OOR). Concerto exclusive op rood vinyl. Genummerde oplage van 300 stuks.
Al vast opgewarmd met de singles Leylim Ley en Rakıya Su Katamam kunnen wij nu weer de dansvloer op met het vijfde album van Altın Gün. De Amsterdammers laten de elektronische aanpak van Yol en Âlem voor wat het is en grijpen grotendeels terug op de stijl van hun eerste albums. Dat wil zeggen dat de Turkse psychedelische folkrock (ofwel Anatolian Rock) de boventoon voert, al zijn er daarnaast ook nog steeds de nodige invloeden uit onder andere disco, funk, reggae en (eighties) pop te bespeuren. Het levert wederom te gekke songs op die zowel nostalgisch als eigentijds klinken. Naar eigen zeggen heeft het zestal dit keer het gevoel en de energie van hun concerten meegenomen de studio in. En dat hoor je terug op Aşk want de songs grooven, rocken en swingen levendig de speakers uit en doen recht aan de indrukwekkende livereputatie die de groep door de jaren heen heeft opgebouwd. Concerto exclusive op lichtblauw vinyl. Genummerde oplage van 400 stuks.
Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt is S10 haar vijfde album en volgens eigen zeggen geen terugblik, maar juist een reflectie op het leven wat ze nu leidt. Een verzameling van de herinneringen van alles wat ze meemaakt en de gedachte dat die blijven bestaan zolang je aan iemand denkt. Op dit album staat o.a. haar Songfestivalhit ‘De Diepte’ en het nummer ‘Laat Me Los’ samen met BLOF.
Concerto exclusive op magenta vinyl. Genummerde editie van 500 stuks.
De plaat waarmee QOTSA hun popambities tot wasdom liet komen. Getuige ook de beste recensies sinds “Songs Of The Deaf” en de eerste nummer 1 plek op Billboard. Dat terwijl de opnames roerig verliepen, met o.a. het vertrek van drummer Joey Castillo. Daarvoor in de plaats kwam de tijdelijke terugkeer van Dave Grohl, de eerste samenwerking met de huidige drummer Jon Theodore, Trent Reznor en – jawel – Elton John. Maar laat je niet afschrikken door de aanwezigheid van laatstgenoemde, noch de pop-ambities: kneiterharde riffs voeren nog altijd de boventoon. In NL alleen bij ons op COKE BOTTLE GREEN CLEAR VINYL
Het recept is bekend: gitaarrock broeders die pulserende groove na rollende riff op je afvuren. Maar, zoals past bij een groep met nog meer winters achter de kiezen dan ze al hadden bij het vormen van de band, klinkt het geheel nog voller. Een saxofoontje hier, een paar strijkers daar en een stem die nog meer galmt dan ooit tevoren. Het is het zelfvertrouwen van een groep die alles heeft meegemaakt en precies weet wat ze kunnen – en wij van ze willen. In NL alleen bij ons op MAGENTA COLOURED VINYL
Dit jaar bestaat het tweede album van Brainpower ‘Verschil Moet Er Zijn’ 20 jaar. Één van de meest essentiële platen, die Nederlandstalige Hip Hop in oa Nederland, België en het Caribisch gebied echt groot heeft helpen maken door meerdere generaties te inspireren. De tijdloze klassieker ‘Dansplaat’ stond in totaal maar liefst 37 weken in de charts in de Benelux en het album zelfs 42 weken! Exact 20 jaar nadat ‘Verschil Moet Er Zijn’ verscheen, kondigen we nu met gepaste trots deze Deluxe CONCERTO Edition aan: een prachtige gatefold editie met insert op uniek gekleurd dubbelvinyl inclusief een speciaal voor deze set vormgegeven slipmat. Plus twee bonus tracks die nooit eerder op vinyl zijn verschenen!
In de jaren 70 woei er een wel heel vreemde rage over de VS: de indoor plant. Er werd verteld dat planten zouden luisteren naar onze gesprekken en gebeden. Ze herkennen leugens en voorspellen rampen. En ze houden van muziek – vooral de muziek die voortkwam uit een Moog synth. Dus haalde je bij je nieuwe huisplant, Mort Garsons LP “Plantasia”. Althans, je kreeg de elpee gewoon bij aankoop van je nieuwe huisplant in de Los Angeles plantenzaak Mother Earth. And what do you know: de muziek staat nog steeds fier overeind! Iets dat ongetwijfeld ook geldt voor de planten die meeluisteren. Pre-order nu de Concerto Exclusive, op plantastisch gekleurd vinyl.
Tweede album (2018) van Wit-Russische post-punk-synthpop-new wave band. Alsof de gothic ethiek nog niet eerder bestond. De naam van de band uit Minsk betekent zoiets als Huizen Zijn Stil. Molchat Doma is donker en tegelijk enorm dansbaar, tenminste zolang je stijl onderkoeld is. Paar Westerse referenties: Depeche Mode, New Order, Drab Majesty, Black Marble.
Concerto eert met trots wijlen Sharon Jones (1956 – 2016). De vurige zangeres klinkt als de vrouwelijke versie van James Brown, die in rurale jukejoints het gospelkoor van de lokale baptistenkerk aanvoert. Vintage soul van de hoogste plank. Ze past in een rijtje met bijvoorbeeld Charles Bradley en Lee Fields. Het zijn geweldige artiesten die jarenlang in de schaduw van de bekende namen stonden en rondkwamen van bijbaantjes als kok of cipier. En ineens, in het midden van hun leven, werden ze vaandeldragers van een heuse ‘soul-revival’…
Concerto eert met trots wijlen Sharon Jones (1956 – 2016). De vurige zangeres klinkt als de vrouwelijke versie van James Brown, die in rurale jukejoints het gospelkoor van de lokale baptistenkerk aanvoert. Vintage soul van de hoogste plank. Ze past in een rijtje met bijvoorbeeld Charles Bradley en Lee Fields. Het zijn geweldige artiesten die jarenlang in de schaduw van de bekende namen stonden en rondkwamen van bijbaantjes als kok of cipier. En ineens, in het midden van hun leven, werden ze vaandeldragers van een heuse ‘soul-revival’..
Concerto eert met trots wijlen Sharon Jones (1956 – 2016). De vurige zangeres klinkt als de vrouwelijke versie van James Brown, die in rurale jukejoints het gospelkoor van de lokale baptistenkerk aanvoert. Vintage soul van de hoogste plank. Ze past in een rijtje met bijvoorbeeld Charles Bradley en Lee Fields. Het zijn geweldige artiesten die jarenlang in de schaduw van de bekende namen stonden en rondkwamen van bijbaantjes als kok of cipier. En ineens, in het midden van hun leven, werden ze vaandeldragers van een heuse ‘soul-revival’..
Deze gezochte hiphop parel van Main Source uit 1991 is eindelijk opnieuw uitgebracht op het Mr Bongo label. En speciaal voor ons in een editie op paars vinyl waar er wereldwijd maar 300 van zijn gemaakt. Breaking Atoms is puur 90s gold en de eerste keer dat Nas te horen was op tape. Simpelweg must-haves voor de hip hop fan.
Froukje Veenstra groeit op in een gezin waarin muziek een grote rol speelde. Met vader en zus speelde ze in gelegenheidsbandjes (Ginger Squad en Chicken & Wings). Ze begon in Rotterdam een studie aan het conservatorium, maar die werd bemoeilijkt door de coronacrisis. Froukje zet haar eigen muziek op met behulp van een laptop, gitaar en toetsen. Haar teksten zijn o.a. geïnspireerd door wijlen Maarten van Roozendaal en Theo Nijland. In 2020 komt het klimaatcrisis protestlied van haar uit: Groter Dan Ik en later het liedje Onbezonnen, afkomstig van het album Licht En Donker. In april 2021 won Froukje de 3FM award en werd het nummer Ik Wil Dansen door de VPRO uitgeroepen tot Song Van Het Jaar. En nu dan haar nieuwe album Uitzinnig. Froukje stipt met haar teksten heel veel onderwerpen aan met liefde, verlies en zelfreflectie als een rode draad. Haar teksten worden zo af en toe regelrecht ‘afgevuurd’, dan weer heel samenhangend gezongen. Hierbij lijkt de instrumentatie voornamelijk bedoelt om de tekst ‘los’ te krijgen. Haar geweldige stem maakt de liedjes af. Het is zeker aan te bevelen elk nummer meermaals te beluisteren en daardoor steeds meer te horen. Prachtalbum.
Het debuutalbum van Erik de Jong was ongehoord. Alles klonk volkomen nieuw. De muziek, de ogenschijnlijke warboel aan samples, elektronica, beat en ‘echte’ instrumenten, bleek bij iedere beluistering meer gestructureerd. De Nederlandse teksten waren van een originaliteit en zeggingskracht die eenmaal binnengekomen nooit meer zou ontsnappen. De Jong was met zijn 41 jaar een laatbloeier die, zo schreven journalisten en duiders tot vervelens toe, woonde in Nieuwegein, werkte bij de Post en die zijn muziek op zijn zolderkamer in elkaar had ‘geknutseld’. Met hits als Bagagedrager en Smalfilm leverde Spinvis een iconisch album af dat niks in zeggingskracht heeft ingeboet.
Tijdens de vele optredens die YIN YIN deed voor hun debuut The Rabbit That Hunts Tigers uit 2019 bleek vooral de dansbaarheid van hun door Thaise Psychedelica doorspekte muziek aan te slaan. Reden genoeg om voor The Age Of Aquarius nog meer te focussen op de groove. En hoewel geen enkel middel geschuwd wordt, synths, drumcomputers, samples, houdt de voornamelijk instrumentale sound ook de vibe van de Zuid-Oost Aziatische jaren zestig/zeventig meer dan levend. Voornamelijk instrumentaal, want een enkel nummer wordt gelardeerd met gesamplede vocalen, nota bene afkomstig van een Thaise taalcursus op internet. Voor de iets oudere luisteraar is de titel van de plaat een veelzeggende verwijzing naar hippie tijden, die ook niet zelden bol stonden van Oosterse verwijzingen, waarmee de tijdloosheid van dit materiaal meteen geborgd is. Inmiddels op het gerenommeerde Glitterbeat label, kan deze Maastrichtse band met dit onweerstaanbare album hun zeer terechte zegetocht langs de podia gaan voortzetten.
Elke soulliefhebber springt op bij een nieuwe release op Daptone of hun dochterlabel Dunham, maar nu is het wel helemaal feest. Want na de ongelofelijke impact die zijn singles The World Is Going Up In Flames en The Telephone Song hebben achtergelaten komt Charles Bradley nu met een volledig debuutalbum, opgenomen onder leiding van de beste soulgitarist van dit moment, Tommy TNT Brenneck. Eerder genoemde singles zijn ook een paar van de hoogtepunten op dit deep-soul album, waarmee Bradley zich loswerkt van zijn James Brown cover act, waarmee hij eind jaren negentig in New York enige furore maakte. Inmiddels 63, weet hij zijn keiharde leven perfect onder woorden te brengen in songs als Heartaches And Pain, waarmee hij de rauwe Southern Soul van Otis Redding’s That’s How Strong My Love Is in herinnering roept. De begeleiders, die we kennen van Amy Winehouse, The Menahan Street Band en Sharon Jones, mogen nog een fijn stukje Afro-Soul brengen in instrumental Since Our Last Goodbye.
Beide dubbel LP’s hebben een gelimiteerde opgave (500 stuks), zijn genummerd en worden uitgebracht op gekleurd vinyl. Roel Smit – de Nederlandse illustrator, striptekenaar en zanger van punkband Human Alert – heeft het artwork gemaakt voor beide LP’s. Twee verschillende setlists uit 2019, waarvan één live in Ancienne Belgique (Brussel) en één in L’Olympia (Parijs). Nog een leuke extra: de albums worden verkocht inclusief bijpassende totebag!
Blaudzuns nieuwe album schept landschappen vol dalen en toppen waarin van alles te ontdekken valt. Contrasten kenmerken zijn muziek die zowel organisch als futuristisch klinkt, zowel gepolijst als puur. Johannes Sigmond flirt met elektropop, maar put ook inspiratie uit de indierock, psychedelische rock en dance. Zijn hoge, ijle stemgeluid is even sfeerbepalend als dat van Heather Nova. Net als haar heeft hij een indrukwekkend bereik. Zijn zanglijnen zijn soms zo breekbaar als spindraden. Als luisteraar heb je de neiging je adem in te houden zoals wanneer je een koorddanser ziet. In zijn liedjes maakt hij veel gebruik van herhaling, maar zijn subtiele spanningsopbouw en sfeervolle arrangementen zorgen ervoor dat zijn nummers niet snel vervelen. Verrassend is dat Sigmond de single Real Hero in tien minuten schreef toen het album bijna af was. Het lied gaat over de 4-jarige zoon van één van zijn vrienden die een zeldzame vorm van kanker kreeg. “Toen ik Real Hero schreef, was er nog een kans op overleven. We hebben het op de ic gezongen. Later heb ik het op zijn begrafenis gespeeld.” Bijzonder is dat het niet droevig klinkt, maar hoopvol. “Not how many you have lost. It’s only wins that matter. You were born to be free.” In juni 2021 liet Blaudzun zijn nieuwe werk al horen in Tivoli. Tijdens deze zogenoemde Backstage Sessions speelde hij de eerste en definitieve versie van de songs en maakte zijn luisteraars deelgenoot van het maakproces.
Er zijn een hoop fantastische TV-series tegenwoordig, maar er is maar één Peaky Blinders. Snoeihard, extreem spannend en met heel, heel veel stijl vormgegeven. De avonturen van de gebroeders Shelby, zwaar getraumatiseerde WW1 veteranen die de straatbende in Birmingham naar grote hoogtes brengen, wordt begeleidt door een al even fenomenale soundtrack. In een vlaag van genialiteit kozen de makers niet voor muziek uit de periode waarin het zich afspeelt, maar voor harde, eigentijdse gitaarmuziek. Een aantal klassiekers van Black Sabbath en Joy Division daargelaten zijn het Nick Cave, met onder andere de thema song Red Right Hand, The Arctic Monkeys, The White Stripes en Dan Auerbach die de toon zetten. Speciale vermelding voor rarities van, alweer, Nick Cave, Jack White (Love Is Blindness), en een speciaal opgenomen cover door Richard Hawley, die Dylan’s Ballad Of A Thin Man onder handen neemt. Gelardeerd met de altijd scherpe dialogen uit de serie en een enkele score compositie maken deze soundtrack tot een prachtige luistertrip. Niet dat je een keus hebt, want als de Peaky Focking Blinders zeggen dat je iets moet doen, dan doe je dat gewoon…..
Het is alweer 35 jaar geleden dat de Australische band Crowded House zich op de kaart zette met de tophit Don’t Dream It’s Over. Die single uit 1987 opende deuren naar wereldfaam. Met prettig behapbare toegankelijke popmuziek scoorde de band de ene monsterhit na de andere. Albums gingen als zoete broodjes over de toonbank en Crowded House vestigde zich in het rijtje van absolute topacts. Als tamelijk vreemde eend in de bijt, maar niet minder goed ontvangen, verzorgde ze in 1996 nog een concert op het stevige Nederlandse Pinkpop-festival. Kort daarna werd de handdoek in de ring gegooid omdat bandleider Neil Finn bang was zichzelf te blijven herhalen. Gelukkig volgde een reünie in 2007 met het prachtige album Time On Earth en sindsdien is het komen en gaan met Crowded House. Af en toe een tour, dan weer een album. Na een 11 jarige stilte ligt nu de nieuwe plaat Dreamers Are Waiting op de planken. En gelukkig maar, wil ik zeggen. Crowded House heeft nog altijd niets ingeboet op de kwaliteit: prachtige popliedjes met heerlijke melodieën, mooie meerstemmige background zang, verpakt in een prettige en sferische productie. Het is als vanouds Crowded House in optima forma. Hoogtepunten zijn To The Island dat, eenmaal gehoord, niet meer loslaat. En Sweet Tooth en Real Life Woman hadden zo op het kroonalbum Woodface kunnen staan. Laten we hopen dat Dreamers Are Waiting niet een punt achter de carrière gaat zijn, Crowded House doet er nog altijd toe.